Κάντε κλικ εδώ για να πραγματοποιήσετε αναζήτηση

Πώς να ρυθμίσετε την πίεση των ελαστικών σας ανάλογα με την ταχύτητα

Γνωρίζατε ότι είναι καλό να ρυθμίζετε την πίεση των ελαστικών σας για να οδηγήσετε με υψηλή ταχύτητα; Κανονικά, κανείς δεν πρέπει να ασχολείται με αυτό το στοιχείο, δεδομένου ότι οι περιορισμοί της ταχύτητας στην Ευρώπη μας υποχρεώνουν να οδηγούμε με μέτρια ταχύτητα.

Ωστόσο, θα θέλαμε να διευκρινίσουμε κάποια πράγματα για τους πιο τολμηρούς.

Λόγω του φορτίου που πρέπει να αντέχουν, τα πλαϊνά των ελαστικών υποβάλλονται σε ελαφρά παραμόρφωση και το πέλμα κατακάθεται όταν έρχεται σε επαφή με το δρόμο.

Το φαινόμενο της παραμόρφωσης του ελαστικού σε υψηλή ταχύτητα

Οι μηχανικοί χρησιμοποιούν τον όρο παραμόρφωση για να περιγράψουν τον υπολογισμό της διαφοράς στη μέτρηση της ακτίνας του ελαστικού "χωρίς συμπίεση" (μεταξύ του επάνω μέρους και του κέντρου του ελαστικού, δηλαδή το μέρος του ελαστικού που δεν παραμορφώνεται υπό την επίδραση της επαφής με το έδαφος) και της "συμπιεσμένης" ακτίνας (μεταξύ του κέντρου του ελαστικού και του δρόμου, μέρος του ελαστικού που συμπιέζεται όταν έρχεται σε επαφή με το έδαφος).

Όσο υψηλότερη είναι η ταχύτητα, τόσο περισσότερο παραμορφώνονται τα ελαστικά και παρουσιάζουν μια σημαντική συμπίεση του πέλματος. Με άλλα λόγια, όσο πιο πολύ τρέχει ένας οδηγός, τόσο μεγαλύτερη είναι η συμπίεση ή η παραμόρφωση του ελαστικού. Παράλληλα, όσο αυξάνεται η ταχύτητα, τόσο μειώνεται η ικανότητα φορτίου του οχήματος.

Η πίεση του ελαστικού πρέπει να προσαρμόζεται στην ταχύτητα που χρησιμοποιείτε συνήθως, προκειμένου να διατηρηθεί ένα βέλτιστο επίπεδο ασφάλειας και απόδοση.

Ποια πίεση για ποια ταχύτητα;

Ας δούμε το παράδειγμα ενός τυπικού ελαστικού, με διάσταση 215/50R17 91W, για το οποίο ο αριθμός των περιστροφών πλησιάζει τις 520 για τη διάσχιση ενός χιλιομέτρου. Με 50 Km/h, ο αριθμός των περιστροφών είναι περίπου 7 στροφές ανά δευτερόλεπτο. Όταν η ταχύτητα αυξάνεται σε 240 km/h, ο αριθμός των περιστροφών μπορεί να φτάσει τουλάχιστον τις 35 ανά δευτερόλεπτο! Συγκεκριμένα, αυτό μεταφράζεται σε μία συμπίεση του ελαστικού ανά 28 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Όσο υψηλότερη είναι η ταχύτητα, τόσο μεγαλύτερη η παραμόρφωση του ελαστικού.

Ο ETRTO (Ευρωπαϊκός Τεχνικός Οργανισμός για τα Ελαστικά και τους Τροχούς) αναγνώρισε ότι το φαινόμενο της συμπίεσης των ελαστικών είχε μη αμελητέα σημασία και έπρεπε να μειωθεί, προκειμένου να μην τίθενται σε κίνδυνο οι οδηγοί που κυκλοφορούν με υψηλή ταχύτητα.

Έτσι, ο ETRTO υποστήριξε τη ρύθμιση της πίεσης και του φορτίου ανάλογα με την ταχύτητα περιστροφής. Σε περίπτωση υψηλής ταχύτητας, συνιστάται η εφαρμογή πίεσης φουσκώματος μεγαλύτερη από εκείνη που αναγράφεται στο πλάι του ελαστικού.

Ενδείξεις για να γνωρίζετε την κατάλληλη πίεση σε σχέση με τη δεδομένη ταχύτητα.

Χρησιμοποιώντας ως βάση την πίεση που συνιστά ο κατασκευαστής σε συνθήκες συνήθους οδήγησης, η πίεση του ελαστικού πρέπει να αυξάνεται βαθμιδωτά σε συνάρτηση με την ταχύτητα. Στο παρακάτω παράδειγμα, η πίεση των 2,4 bar που συνιστάται από τον κατασκευαστή για ένα ελαστικό 215/50R17 91W, μπορεί να αυξηθεί κατά 0,10 bar όποτε η ταχύτητα αυξάνεται κατά 10 km/h.

Φυσικά, εκτός αν οδηγείτε σε Formula 1, είναι αδύνατο να ρυθμίσετε την πίεση ενώ τρέχετε. Επομένως, σχεδιάστε την απαραίτητη πίεση εκ των προτέρων πριν να κάνετε τρέλες.

+ 10 km/h = αυξήστε την πίεσή σας κατά +0,10 bar

Στη συνέχεια, και ενώ η ταχύτητα οδήγησης συνεχίζει να αυξάνεται, το ωφέλιμο φορτίο που αναγράφεται στην ένδειξη που βρίσκεται στο πλάι του ελαστικού μειώνεται κατά 5% για κάθε βήμα των 10 km/h, και αυτό μέχρι η ταχύτητα να αυξηθεί κατά 30 km/h επιπλέον.

+ 10 km/h = -5% ωφέλιμο φορτίο

Στην περίπτωσή μας, το ελαστικό 215/50 R17 91W , με τυπικό δείκτη φορτίου θα μπορούσε να αντέξει σε 671 κιλά. Αυτή η ικανότητα φορτίου δεν υπερβαίνει τα 570 κιλά, όταν βρίσκεται σε ένα αυτοκίνητο που κινείται με ταχύτητα 270 km/h.










Ελαστικά αυτοκινήτου