Αναζήτηση ανά διάσταση

Διάτρηση: επισκευή ή αλλαγή του ελαστικού

Δεν υπάρχει τίποτα πιο ενοχλητικό για έναν οδηγό από το να αντιληφθεί ότι ένα ελαστικό είναι ξεφούσκωτο λίγο πριν πιάσει το τιμόνι. Ή από το να ακούσει το δυσάρεστο ήχο ενός "ετοιμοθάνατου" ελαστικού ενώ οδηγά με μεγάλη ταχύτητα στον αυτοκινητόδρομο. Ευτυχώς, από το 1950 έχουν προχωρήσει τα πράγματα. Πλέον, τα ελαστικά δεν σκάνε πλέον σαν τα μπαλόνια και σύγχρονες τεχνολογίες, όπως τα ελαστικά runflat ή χωρίς αεροθαλάμους, καθιστούν δυνατή την αποφυγή μεγάλης ταλαιπωρίας. Ακόμη και τα τυπικά ελαστικά, αρχικής τοποθέτησης, έχουν αποδεδειγμένη σταθερότητα.

Σε αυτή τη σελίδα, θα βρείτε πληροφορίες για:

Οι διάφοροι τύποι διάτρησης.

Ξένο σώμα: η εισβολή ξένων σωμάτων στο πέλμα προκαλεί απώλεια πίεσης λιγότερο ή περισσότερο γρήγορη. Συνήθως τις διατρήσεις προκαλούν καρφιά, βίδες, θραύσματα γυαλιού ή χαλίκια.

Κακή πίεση: σε αντίθεση με ό,τι πιστεύουν πολλοί, πιο επικίνδυνη δεν είναι η υπερβολική, αλλά η ελλιπής πίεση. Μάλιστα, η οδήγηση χωρίς πίεση μπορεί να βλάψει την εσωτερική δομή του ελαστικού και να αυξήσει την αντίσταση κύλισης. Τότε ο κίνδυνος διάτρησης είναι πολύ μεγάλος και δύσκολα παρατηρείται.

Η συμπεριφορά που πρέπει να υιοθετήσουμε σε περίπτωση διάτρησης.

Εδώ είναι δεν τίθεται θέμα αλλαγής τροχού, αλλά υιοθέτησης της πλέον κατάλληλης συμπεριφοράς για τον περιορισμό του κινδύνου ατυχήματος.

Συχνά, η αντανακλαστική μας κίνηση είναι να σταματήσουμε μόλις αντιληφθούμε τις πρώτες αστάθειες ή προβλήματα κατεύθυνσης. Όμως, σε μία ξαφνική απώλεια πίεσης, ακόμη και έκρηξης, το καλύτερο αντανακλαστικό είναι να επιταχύνουμε την ελαφρώς για να ανακτήσουμε αρκετό κράτημα στο δρόμο για ελεγχόμενη στάση.

Να γνωρίζετε ότι αν συνεχίσετε την οδήγηση με ένα σκασμένο λάστιχο, μειώνετε δραματικά τις πιθανότητες να μπορεί να επισκευαστεί στο συνεργείο.

Χρήση αμπούλας κατά της διάτρησης ή ρεζέρβας.

Η αμπούλα κατά της διάτρησης

Είναι δυνατή η προσωρινή επιδιόρθωση ενός ελαστικού tubeless (χωρίς αεροθάλαμο) με αμπούλα κατά της διάτρησης, αν οι βλάβες δεν είναι πάρα πολύ μεγάλες. Η αμπούλα κατά της διάτρησης περιέχει έναν αφρό που σφραγίζει τα ανοίγματα.

Είναι απαραίτητο να εντοπίσετε τη θέση του σκασίματος για να αφαιρέσετε το ξένο σώμα και να εγχύσετε το περιεχόμενο της αμπούλας μέσα στη βαλβίδα φουσκώματος. Όταν ξαναπιάσετε το τιμόνι, καλό είναι να οδηγείτε με πολύ ήπια ταχύτητα.

Η ρεζέρβα.

Αν οι προσπάθειες προσωρινής επισκευής δεν είχαν αποτέλεσμα, χρησιμοποιήστε τη ρεζέρβα. Ως εκ τούτου, πρέπει να ελέγχετε τακτικά την πίεση της ρεζέρβας σας.

Για να αλλάξετε τον τροχό σας, πρώτα δέστε το χειρόφρενο και βάλτε ταχύτητα για να ακινητοποιήσετε το όχημά σας κατά την εργασία.

Χαλαρώστε τα παξιμάδια της ζάντας σας, ανασηκώστε το αυτοκίνητο με ένα γρύλο και ξεβιδώστε εντελώς τα παξιμάδια για να αφαιρέσετε τον τροχό. Κατόπιν, τοποθετήστε τη ρεζέρβα και ξαναβιδώστε τα παξιμάδια. Μόλις το αυτοκίνητό σας επανέλθει στο έδαφος, σφίξτε ξανά τα παξιμάδια.

Η ρεζέρβα δεν είναι ένα ελαστικό, όπως και τα άλλα και δεν επιτρέπει την οδήγηση με πάνω από 80 km/h! Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αντικαταστήσει το σκασμένο ελαστικό για μεγάλο διάστημα.

Πώς να βεβαιωθείτε αν το ελαστικό επισκευάστηκε σωστά;

Αν δεν διαθέτετε κιτ επισκευής για tubeless, το οποίο να γνωρίζετε να χρησιμοποιείτε, πρέπει οπωσδήποτε να πάτε στο συνεργείο.

Κάποιοι ασυνείδητοι ιδιοκτήτες συνεργείων θα μπουν στον πειρασμό να σας χρεώσουν αυτή την υπηρεσία στην τιμή του χρυσού.

Πώς πρέπει να επισκευαστεί το ελαστικό:

  • Η έκταση της ζημίας πρέπει να είναι ελεγχόμενη.
  • Πρέπει να αποκατασταθεί η στεγανότητα της εσωτερικής μεμβράνης.
  • Πρέπει να συμπληρωθεί το άνοιγμα που προκάλεσε το ξένο σώμα.

Για να ελέγξετε την έκταση της ζημίας, πρέπει να λύσετε το ελαστικό από τη ζάντα και να το επιθεωρήσετε το εξωτερικό και το εσωτερικό του. Μερικές φορές, ένα ελαστικό που φαίνεται απ' έξω ότι μπορεί να επιδιορθωθεί αποδεικνύεται άχρηστο.

Ένα απλό μπάλωμα δεν αρκεί για να εξασφαλίσει την επισκευή του ελαστικού, επειδή τίποτα δεν εγγυάται ότι ο αέρας δεν εξακολουθεί να διαφεύγει. Τέλος, το μπλοκάρισμα της διέλευσης του αέρα με μία συγκολλητική ουσία δεν επαρκεί, γιατί η υγρασία μπορεί να διεισδύσει και να επιταχύνει τη διάβρωση των μεταλλικών στοιχείων.

Για να επισκευαστεί σωστά, η εσωτερική μεμβράνη πρέπει να καθαριστεί, να απαλλαγεί από ακαθαρσίες, να σφραγιστεί το άνοιγμα και να επικαλυφθεί με ένα ειδικό προϊόν, επειδή η ένωση καουτσούκ που εξασφαλίζει τη στεγανότητα του αέρα απαιτεί ειδική φροντίδα για ιδανική απόδοση.

Η τεχνολογία runflat

Πρόκειται για ελαστικά που αναπτύχθηκαν αρχικά από την Michelin (PAX) και πλέον κατασκευάζονται από όλους τους μεγάλους κατασκευαστές. Διαθέτουν ενισχυμένο καουτσούκ στα πλαϊνά, πράγμα που τους επιτρέπει να αντέχουν το βάρος του αυτοκινήτου, ακόμα και αν σκάσει ένα λάστιχο, χάρη στα εξαιρετικά δυνατά πλαϊνά. Σε περίπτωση διάτρησης, μπορούν να συνεχίσουν την κύλιση σε χαμηλές στροφές (80 km/h) μέχρι το πλησιέστερο συνεργείο. Τα ελαστικά runflat φέρουν με το παρακάτω σήμα στο πλάι, ανάλογα με τον κατασκευαστή: ZP, SSR, ROF, EMT, RFT και BSR.

Οι παγίδες που πρέπει να αποφύγετε κατά την αντικατάσταση των ελαστικών

Μπορούμε να αντικαταστήσουμε τα ελαστικά runflat με συμβατικά ελαστικά;

Είναι δυνατό, αλλά είναι απαραίτητο να δοθεί προσοχή στα παρακάτω σημεία:

  • Πρέπει να διαθέτετε υποχρεωτικά ένα κιτ επισκευής και ρεζέρβα.
  • Αν το όχημά σας έχει ρυθμιστεί ώστε να χρησιμοποιεί ελαστικά runflat, η χρήση συμβατικών ελαστικών μπορεί να προκαλέσει μια ανισορροπία (βλ. άρθρο μας σχετικά με τα μη αποσβεννύμενα βάρη για περισσότερες λεπτομέρειες).

Μπορούμε να αντικαταστήσουμε τα συμβατικά ελαστικά με ελαστικά runflat;

Όχι, και για διάφορους λόγους:

  • Πρέπει να διαθέτετε ένα σύστημα ελέγχου της πίεσης ελαστικών (tpms), λόγω της αυτοφερόμενης φύσης των πλαϊνών.
  • Τα ελαστικά runflat ζυγίζουν περισσότερο απ' ό,τι τα συμβατικά ελαστικά και αυτό θα έχει αρνητικές συνέπειες στη συμπεριφορά του αυτοκινήτου σας, το οποίο δεν έχει ρυθμιστεί για κάτι τέτοιο.
  • Τα ελαστικά runflat πρέπει να τοποθετούνται σε ζάντες runflat (δεξιά στην παρακάτω εικόνα) με πιο έντονα ανάγλυφα, που αποφεύγουν την απασφάλιση του ελαστικού μετά την απώλεια πίεσης.

Μπορώ να αλλάξω μόνο το σκασμένο ελαστικό;

Επί του ιδίου άξονος, είστε υποχρεωμένοι να έχετε το ίδιο επίπεδο φθοράς (5 χιλιοστά διαφορά μεταξύ του βάθους των κύριων αυλακώσεων) και τα ίδια ελαστικά (ίδιο προφίλ και ίδιες διαστάσεις). Έτσι τις περισσότερες φορές θα υποχρεωθείτε να αλλάξετε 2 ελαστικά.

Για τα αυτοκίνητα με κίνηση στους 4 τροχούς, είναι καλύτερα να αλλάξετε 4 ελαστικά, διότι η αντικατάσταση ενός σκασμένου ελαστικού μπορεί να προκαλέσει δυσλειτουργίες στο σύστημα ελέγχου της αντιολισθητικής διάταξης ή ελέγχου σταθερότητας. Αυτό μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να προκαλέσει σημαντικές βλάβες στο όχημα. Μπορείτε να αντικαταστήσετε το σκασμένο λάστιχο μόνο αν τα άλλα 3 ελαστικά είναι καινούργια ή σχεδόν καινούργια.


Ελαστικά αυτοκινήτου

LiveChat
Whatsapp Messenger